Вчитель, який може наділити своїх вихованців здатністю знаходити радість у праці, повинен бути увінчаний лаврами. - Хаббард Е.- Поганий учитель підносить істину, хороший вчить її знаходити. - А. Дістервег - Шкільні вчителі володіють владою, про яку прем'єр-міністри можуть тільки мріяти. - У. Черчілль - Щоб навчити іншого, потрібно більше розуму, ніж щоб навчитися самому. - М. Монтень

На допомогу учням

Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів

        Історичний факт – першоцеглинка історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
       Історична подія – сукупність логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
       Історичне явище – комплекс аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються протягом певного часу та в певному просторі (території).
       Історичний процес – ланцюг взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних подій і явищ:
  • коли відбувалися чи проходили ці факти, події, явища чи процеси;
  • де вони проходили;
  • за яких історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
  • який розвиток вони отримали надалі;
  • яка соціальна верства чи верстви були основними учасниками події;
  • яку роль відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
  • який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії регіону, країни чи світу;
  • випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій та які вони мали наслідки;
  • які альтернативи розвитку існували за тих історичних умов; а як би повелися Ви за таких умов?
  Схема аналізу подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
  • коли пройшли ці події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
  • на який період історії людства вони припадають;
  • як ця  подія співвідноситься з іншими подіями чи процесами;
  • як ця подія кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної історії;
  • складання хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
 Визначення місця історичних подій у просторі (використання карти як історичного джерела)
  •  правильно займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
  • запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу), а зліва – захід (відповідно, справа – схід);
  • навчіться читати легенду карти – її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та явища – кордони та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються на них схожими позначками;
  • зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні Карта – це державна шпаргалка;
  • працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
  • на дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
  Порівняння однотипних явищ і подій
· Визначи, які факти і події будете порівнювати (підготувати хронологію цих подій).
· Визначи питання, за якими можливе порівняння. Запиши їх у певній послідовності.
· Дай відповідь на питання.
· Проаналізуй відповіді, визнавчивши спільне і відмінне у характеристиці явищ і подій.
· Зроби висновки після відповідного аналізу.
  Робота з текстом підручника та історичними документами
· Приступаючи до роботи з текстом підручника та історичного документу, визнач, яке завдання ви повинні виконувати.
· Уважно прочитай текст підручника, документа. Визначи про яку подію, факт іде мова.
· Встанови зв'язок між тестом підручника і документа:
  •  чи документ доповнює текст підручника;
  •  чи один з них поглиблює інформацію, що міститься в другому;
  •  чи один з них дає оцінку матеріалу, що викладає другий.
· З'ясуй значення всіх понять, що містяться в текстах.
· Склади план відповіді на те запитання, отримав перед початком роботи, об'єднавши інформацію тексту підручника і документа.
· Свою відовідь умовно поділи на частини, дай назву кожній і запиши.

  Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
  • читання мовчки або вголос;
  • виписування дат;
  • складання хронологічних таблиць;
  • робота з термінами, географічними назвами, висновками;
  • виписування імен історичних персоналій;
  • відбір історичних фактів для доведення окремих суджень;
  • формулювання  висновків  на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
  • складання плану чи тез.
Схема аналізу історичного документу 
            Документ первинний (запис очевидця або учасника події) чи вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
            Відділіть у документі факти від коментарів та аналізуйте їх окремо.
  • Хто автор цього документу? Чиї інтереси він захищає?
  • Про що розповідається в документі? Яка сторона події чи явища замовчується?
  • Коли написаний цей документ? Як могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
  • Де відбувалася подія, про яку йдеться в документі?
  • Якими мотивами керувався автор документу?
  • Як цей документ кореспондується з іншими свідченнями про ці факти, подію, явище чи процес?
  Визначення хронологічних рамок подій, їх співвідношення. Складання хронологічної таблиці
· Запиши в зошиті дати головних подій до кожної теми, запам'ятовуючи їх.
· При складанні хронологічної таблиці чітко записуй дату чи хронологічні рамки подій і точно формулюй їх назви (при цьому не забувай, до якої теми складається таблиця).
· Порівняй хронологічні таблиці з історії України і всесвітньої історії:
  •  знайди спільні чи близькі за часом дати;
  • порівняй події;
  •  зроби висновки.
Вміння висловлювати власну думку при обговоренні історичних питань, усне рецензування відповідей інших учнів
· Уважно слухай відповідь товариша.· Бери участь в обговоренні, доповнюй, виправляй помилки, неточності.
· Дай оцінку, наскільки повною була відповідь; чи вірно викладено факти, чи була відповідь послідовною.
  Вимоги до плану
· Планом повинен бути охоплений весь зміст тексту. Нічого суттєвого не повинно бути пропущено.
· У заголовках не повинні повторюватись одні й ті ж думки.
  Складання плану
  • Уважно   прочитайте  назву теми плану, текст параграфу.
  • Спробуйте засвоїти зміст матеріалу в цілому.
  • Відберіть тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
  • 3апишіть головні,  на Ваш погляд, думки тексту – це і будуть орієнтовні пункти Вашого плану.
  • Добре продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план теми.
  • Якщо план складний, виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким чином, щоб він відповідав цим ідеям.
  • 3найдіть дані, які розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді підпунктів плану.
  • Перевірте, чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування 
            Конспектування – це стислий виклад основного змісту прочитаного (почутого).
  •  Кілька разів прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
  • Розділіть текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
  • Зробіть аналіз кожної із частин, виділивши в ній головне.
  • Сформулюйте тези і випишіть вислови, які їх аргументують.
  • Запишіть основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.
 Характеристика пам'яток культури
· Визначити пам'ятку культури: літератури, музики, образотворчого мистецтва, архітектури, скульптури.
· До якого історичного періоду відноситься та чи інша пам'ятка культури.
· Хто автор цієї пам'ятки? Що тобі відомо про нього?
· Назви характерні риси пам'ятки: тема; стиль та інше.
· Дайте оцінку пам'ятці (вклад в розвиток світової культури).
Як скласти історичний портрет
· Познайомитись із історичним часом (епохою) в якому проходило життя та діяльність (творчість) діяча.
· Визначити походження (стан) цієї людини.
· Як відбувалось становлення особистості історичного діяча (родовід, дитинство, освіта, особисті якості й риси характеру).
· Прослідкувати та проаналізувати періоди його становлення як діча або митця.
· Які завдання визначала головними у своїй діяльності ця особистість.
· Визначити методи (шляхи реалізації) його діяльності.
· Назвати найбільш видатні його справи, яким цілям вони служили.
· Як ви оцінюєте його діяльність?
· Зроби висновок (чи прогресивна роль цього діяча в історії).
  
   Схема характеристики історичної особи
  • Історичні умови,  виклики та вплив оточуючого суспільного середовища на формування особистості історичної постаті. Особистісні якості історичного діяча та умови їх становлення та формування.
  • Цілі діяльності та можливості їх досягнення.
  • Якими засобами та шляхами досягається поставлена мета.
  • Основні результати діяльності історичної особи для регіону, країни чи світу.
  • У чому значення діяльності цієї особистості.
  • Яке Ваше ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?    
Узагальнення             
            Узагальнення – визначення загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до абстрактного).
  • Виділіть головне поняття в отриманому завданні.
  • Перевірте, як Ви зрозуміли його зміст.
  • Відберіть основні, типові факти з опрацьованого матеріалу.
  • Проаналізувавши їх,  виділіть спільні риси.
  • Сформулюйте провідну ідею, вектор розвитку явища чи процесу.
Порівняння
            Порівняння – це розумова операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
  •  засвоєння об'єктів порівняння та їх запис;
  •  виділення критеріїв – споріднених суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
  • чітке формулювання й короткий запис змісту порівняння;
  • порівняння об'єктів за кожним з критеріїв;стисле узагальнення та його запис.

Комментариев нет:

Отправить комментарий